neděle, května 07, 2006

Ztraceni

Francis Bret Harte a jeho kniha Ztraceni v pustině! měla jsem ji jako malá a už ji nemám, také je kdesi ztracená! Hned k titulu bych podotkla, že původní název zní A Waif of the Plains a kdo umí jen trochu anglicky z toho vyrozumí, že (oni) byli NALEZENI - slůvko Waif! Ale to je jedno. Při prvním přečtení se mi kniha moc líbila, při druhém mi došlo, že děj je nějak divný, jakoby vykuchaný a prokrácený a až po létech jsem se dověděla, že tomu tak opravdu je, že nakladatelství tenkrát velmi razantně upravilo původní mnohem rozsáhlejší předlohu. (kdoví proč?Nikdy jsem ji nesehnala a tak nevím, co tam tehdejší soudruzi mohli vidět závadného). V zásadě jde o knihu dobrodružnou a jde o ní přesně o to, co napovídá titul: dvě děti se ztratí výpravě přistěhovalců a jen tou náhodou ujdou smrti, protože výpravu vzápětí přepadnou a vybijí Indiáni. (Snad proto ta změna původního názvu, připouštím, že mi připadá výstižnější). Dále je děj ovšem silně poznamenaný krácením a tak jedenáctiletý Clarenc přichází v příběhu dost zkrátka, o ostatních postavách ani nemluvě. Škoda. Ale ztráta času při čtení to rozhodně není!

0 Comments:

Okomentovat

<< Home